Köpvillkor

Uppdaterad senast: 2023-05-10

  1. Om Printa
    • Företaget har sitt säte i Kristianstad, Sverige. Organisationsnummer är 920326-5039.

    • Printa tillverkar delar eller kompletta produkter med 3D-skrivare och tjänster kopplade till detta.

    • Printa har en webshop online.

    • Verksamheten är helt onlinebaserat och utan en fysisk kundmottagning. Vid särskilda större projekt kan vi efter överenskommelse eventuellt ordna fysiska möten.

    • Önskar du att komma i kontakt med Printa Kristianstad kan du göra det via mail hej@printa.nu alternativt help@printa.nu, eller via chatt på hemsidan, www.printa.nu

 

    1. Beställning

 

    • När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

    • Är något fel eller oklart i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till help@printa.nu

    • Tillverkningen av eventuella produkter i din order påbörjas kort efter att orderbekräftelsen har sänts ut. Vid storhelger och vid hög belastning kan tillverkning senareläggas med max 2 arbetsdagar efter orderbekräftelse.

2.1 Onlineverktyget – beställ online

 

    • Onlineverktyget avses den tjänst på vår hemsida där kund kan ladda upp en ritning och köpa en 3D-utskrift online

    • Order gjord genom onlineverktyget omfattas av samma riktlinjer och regler som gäller för andra ordrar beskrivna i köpvillkoren.

 

    1. Leverans

 

    • Våra normala leveranstider på köp ifrån webbutiken är 1-3 arbetsdagar. Detta är endast beräknade leveranstider och styrs av bland annat arbetsbelastning, storhelger etc. vilket kan komma att ändras. Vid förlängd leveranstid meddelas kunden per email om beräknad leveranstid.

    • Vid personligt anpassade produkter tillkommer ofta tillverkningstid. Du meddelas beräknad tillverkningstid efter lagd order.

    • Normalt skickas paket med Postnord och med tjänsten varubrev, i vissa fall med Schenker.

    • Leveransavgiften är för närvarande (April 2023) 59:- inom Sverige. En order som överstiger ett ordervärde om 600,00:- erbjuds fri leveransavgift inom Sverige. Alla leveransavgifter som anges gäller privatpersoner och postadresser.

    • Leveransavgifter utanför Sverige beräknas vid ordertillfället.

 

    1. Priser

 

    • Alla priser i butiken anges i SEK.

    • Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset i efterhand. Vid prisjustering i efterhand kan kund välja att avbryta ordern enligt punkt 5. Ångerrätt.

 

    1. Ångerrätt

 

    • Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. Varan ska vara i samma skick som när du mottog den och den får inte vara använd.

      5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

    • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss help@3dsprint.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returen gäller framgå klart och tydligt.

    • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

    • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

    • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

      5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

    • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en personlig prägel efter dina önskemål. Gäller inte heller produkter utskrivna utifrån en digital ritning/fil som 3DS Print inte har designat t.ex. filer hämtade från internet.

    • Produkter som är beställda genom Onlineverktyget då dessa anses vara specialtillverkade särskilt åt dig.

    • Produkter som är använda eller visar tecken på användning.

    • Tjänster som har fullgjorts tex. CAD-Design.

    • Produkter med koppling till hygien, klimat eller livsmedel i bruten förpackning.

    • Förbrukningsvaror i bruten förpackning.

      För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

 

    1. Reklamation och klagomål

 

    • Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

    • Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

    • Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

      6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

    • Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till help@3dsprint.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Vi ser att minst 2 bilder som tydligt visar defekten bifogas i samband med reklamationen.

 

    • Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, så återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.
      Alla defekta produkter behöver skickas i retur. Detta för att kunna granska felet och planera åtgärder. Vi står för returkostnaden vid godkända reklamationer.

    • Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

    • Vi förbehåller oss även rätten att neka en reklamation i det fall en produkt utsatts för felaktig användning. Exempel på detta kan vara att en produkt avsedd för innemiljö har använts utomhus.

      6.2 Objektet motsvarar inte den digitala ritningen som vi har gjort

    • Om du har köpt vår tjänst ”CAD-Design” där vi har gjort den digitala 3D-ritningen som är till grund för ditt utskrivna objekt, så ansvarar vi för eventuella fel i designen och tillverkningen, och åtgärdar dessa kostnadsfritt. Fel kan vara t.ex. att mått på den digitala ritningen inte stämmer överens med objektets fysiska mått efter print.

    • Det är viktigt att måtten som du anger på din skiss, eller på annat sätt framför, är korrekta då de ligger till grund för den digitala ritningen. Felaktigheter som beror på t.ex en felmätning som du har gjort, som därefter inneburit att även den digitala ritningen blir felaktig, inkluderas inte i vår kostnadsfria åtgärd.
      Har du mottagit ett objekt som inte stämmer överens med den digitala ritningen som vi har gjort? – kontakta help@3dsprint.se skyndsamt efter mottagandet.

    • Om den digitala ritningen är hämtad från internet, tex från www.thingiverse.com, någon annan sida, eller skapad av någon annan än 3DS Print, så förbehåller vi oss rätten att neka ersättning, även om slutprodukten inte motsvarar förväntningarna eller har fel egenskaper.
      Detta beror på att de digitala ritningarna inte granskas före print. Behöver ni hjälp med att granska en digital ritning hämtad från internet så gör vi detta, mot en avgift. Avgiften är 300 SEK och betalas i samband med den övriga ordern. I granskningstjänsten ingår att hitta eventuella fel och föreslå lösningar på den befintliga ritningen. Om ni sedan väljer att anlita oss för att åtgärda de eventuella fel som vi hittat från granskningstjänsten, så lämnar vi därefter garanti enligt vår tjänst ”CAD-Design” (se första punkten under stycke 6.2).

 

    1. Ansvarsbegränsning

 

    • Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

    • Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör etc.

    • Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

    • Vi ansvarar inte på något sätt för de filuppladdningar som görs av kund i ”onlineverktyget” eller konsekvenser av uppladdade filer därigenom. Detta inkluderar uppladdning av t.ex. upphovsrättsskyddade filer då detta är utom vår kontroll. Upptäcker vi att upphovsrättsskyddade filer har passerat vårt onlineverktyg kommer dessa omedelbart raderas och eventuell order makuleras, därefter meddelas kunden en eventuell lösning.

 

    1. Produktinformation

 

    • Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt både gällande bilder och beskrivning.

 

    1. Information om Cookies

 

    • Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.

 

    1. Personuppgifter

 

    • Genom att handla hos 3DS Print accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller ger aldrig ut dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

    • 3DS Print är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

    • Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

    • 10.1 Vad är en personuppgift?
      En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

    • 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
      För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

    • Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

    • 10.3 Rättslig grund
      I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
      Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

    • 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
      10.4.1 Betalleverantör

    • Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
      De betal leverantörer som vi använder oss av är Klarna Holding AB samt PayPal Holdings Inc.

    • 10.4.2 Fraktbolag
      För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för aviseringstjänster.
      De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord, Schenker.

    • 10.4.3 Nyhetsbrev
      Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

    • 10.5 Rätten till tillgång
      Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

    • 10.6 Rätt till rättelse
      Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

    • 10.7 Rätten att bli glömd
      Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

    • 10.8 Ansvarig för dataskydd
      3DS Print är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

    • 10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
      Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

 

    1. Ändringar till de Allmänna Villkoren

 

    • Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

    1. Tvist och lagval

 

    • I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

    • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

    • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.